Krop, sanser og bevægelse
I Børneoasen skaber vi læringsmiljøer både inde og ude, så barnet får mulighed for at bruge sin krop, sanser og bevægelser. Vi støtter barnet i at bruge, eksperimentere med, mærke og passe på sin krop. Personalet deltager aktivt og er bevidste om deres rolle som forbilleder. Dette danner grundlaget for både fysisk og psykisk trivsel. Det pædagogiske personale inviterer barnet til at få mange forskellige kropslige erfaringer i vores læringsmiljøer. Dette sker både gennem glæden ved bevægelse, kreativitet, leg og i vores hvile- og stillestunder, hvor vi lytter til afslappende musik, læser en bog eller får massage. Børn har brug for ro til at kunne mærke sig selv.
I bevægelsesfællesskaber og stillestunder får barnet mulighed for at udvikle en mestring af kropslige og sanselige indtryk og evnen til at aflæse og forstå andre børns og voksnes mimik, kropslige udtryk og gestik.
Vi understøtter børnenes bevægelsesglæde gennem sangleg, dans, gang på ujævnt terræn, ture, tumlen, kast, balancebane og byggeri m.m. Alt sammen noget, der stimulerer børnenes koordination, motorik, muskulatur og sanser.
Børns sanser stimuleres i mange situationer dagen igennem: når vi spiser, når vi dufter til vores mad eller en blomst, vi finder, når vi lytter til fuglene, bilerne og alle de baggrundslyde, vi møder. Det pædagogiske personale skaber altid opmærksomhed omkring de sanseindtryk, børnene og de voksne får. “Har du set den hund? Har du hørt den fugl? Har du mærket sandet? Er det glat eller ru? Tungt eller let? Varmt eller koldt? Blåt eller gult?”