Alsidig personlig udvikling

I Børneoasen fokuserer vi altid på børns alsidige personlige udvikling, da det er grundlæggende for deres vækst. Alsidig personlig udvikling handler om at udvide børns erfaringer, deltagelsesmuligheder, gåpåmod og færdigheder.

Børn lærer af hinanden, så det er vigtigt, at de er sammen med børn i forskellige aldre. De ældste børn fungerer som rollemodeller for de yngre børn.

Vi inddeler børnene i mindre grupper baseret på deres individuelle behov og ressourcer. Dette giver børnene ro til at spejle sig i andre, og det pædagogiske personale kan planlægge aktiviteter, der passer til hvert barns nærmeste udviklingszone (det næste trin i barnets udvikling).  Vi følger NEST-principperne for at sikre godt samspil og tilpasser os barnets behov, så vi støtter barnets initiativer. På denne måde giver vi barnet den støtte, der er nødvendig i den aktuelle situation, og vi viser omsorg og forståelse for barnets dagsform.

Vi fremhæver alt det gode, barnet gør, og har altid en plan B, hvis noget bliver for svært. Vores læringsmiljø skal støtte barnets engagement, som udvikles gennem meningsfulde relationer med andre, hvor barnet føler sig respekteret, passet på og værdsat.

Læringsmiljøet skal gennem leg og andre aktiviteter hjælpe barnet med at prøve forskellige sociale roller og give barnet et grundlæggende demokratisk værdisæt, der styrker og udvikler barnets livsduelighed og dannelse. Vi lægger stor vægt på, at barnet har medbestemmelse ud fra sine udviklingsmuligheder, ressourcer og kompetencer.

Vi påpeger, når barnet bidrager til fællesskabet, så barnet føler sig som en vigtig del af gruppen. Vi bruger ord, ros og visuelle støttesystemer (NEST) for at gøre barnet bevidst om gode handlinger og opmuntre til at fortsætte dem.

I vores pædagogik er det vigtigt, at barnet føler sig taget alvorligt og får mulighed for at bidrage og føle sig værdifuld. Sådan opmuntres barnet til at dele sine holdninger, idéer og behov.